maandag 13 december 2010

Gent en koffie

Twee van mijn grote passies in het leven: Gent en koffie. Beide ontstonden zeer aarzelend en met enige weerzin tijdens mijn studententijd, om later uit te groeien tot een diepgewortelde en onverwoestbare liefde.

Recent onstond de traditie (ja, een traditie kan recent zijn) om tweewekelijks samen met Deef een paar uurtjes te reserveren voor koffie en taart. Aangezien het in onze aard ligt (constructief) kritisch te zijn, begonnen we algauw de koffiehuizen, de taart en de koffie zelf te vergelijken. Geen nood, we kennen geen cijfers toe en laten de Likert-schaal voor wat ze is. De nadruk ligt op een kwalitatieve benadering en, hoe kan het ook anders bij een blog, het narratief.

Mysterieuze Deef - mijn partner in crime - de andere helft van deze folie à deux - zal binnenkort zijn intrede doen met enige bijdragen. Koffiegerelateerde bijdragen, hoe kan het ook anders. Hoewel ik eerlijk moet vermelden dat Deef af en toe durft afwijken van het rechte pad en al eens een chai nuttigt. Maar wie niet, hé?

Nadenkend over deze blog besefte ik dat koffie zo'n beetje een rode draad is door vele gebeurtenissen en conversaties. De irish coffee op de Gentse Feesten, uitgescholden worden voor koffiesnob (alsof dàt een belediging zou kunnen zijn), verwenkoffies met vriendinnen, onderweg naar een vriend twee dikke stukken taart ophalen, wetende dat er een dampend bakje troost klaarstaat, de zoektocht naar de ideale suikerpot, een bezoek aan starbucks in Londen, de Brusselse lunches die steevast eindigen in de Coffee Club, ...

Met andere woorden: verwacht u aan verslagen over gentse koffiehuizen, recensies van diverse koffiesoorten, koffie-anekdotes, koffieweetjes en nog veel meer.

En nu heb ik dorst gekregen, tot de volgende.

xVie

1 opmerking:

  1. Ik ga der spontaan mijn tas van vullen sie. En als ge u nu eens niet beperkt tot Gent, dan hebt ge altijd een kandidaat om de Antwerpse markt te verkennen, die - hoe kan het ook anders - uitmunt wat koffiehuizen betreft.

    xxx- Een fan van A.

    BeantwoordenVerwijderen